
    
 

 

-1- 
 
 
 
 

 

 

Press for Freedom 
Özgürlük için Basın 

 
 
 
 
 
 



    
 

 

-2- 
 
 
 
 

 

 

Özgürlük için Basın projesi: 
“Özgürlük için Basın” projesi genel anlamda ifade ve basın özgürlüğü için yeni bir platform 

kurmayı, karar alma süreçlerini etkileyen medya personelinin, sivil toplum yapısının kapasitesini 
artırmayı ve böylece demokrasi, insan hakları ve hukukun üstünlüğü konularındaki kamuoyu 
tartışmalarına katılan daha dinamik bir sivil toplum yaratmayı amaçlamaktadır. 

Proje kapsamında gazetecilerden, avukatlardan, STK çalışanlarından, akademisyenlerden 
oluşan, medyanın bağımsızlığına, insan hakları, sosyal içerme, ifade özgürlüğü, demokratikleşme 
konularına öncelik veren, Avrupa Birliği’nin temel değerlere bağlı bir “İfade Özgürlüğü ve Basın 
Etiği Daimi Komitesi” kurulmuştur. Daimi Komite, bir ulusal ve yedi bölgesel komiteden 
oluşmaktadır. Komitelerde yer alan avukatlar, ihlal bildirimleri için gerekli durumlarda ücretsiz 
hukuki danışmanlık hizmeti verecektir. İhlale uğrayanlar, ücretsiz 0800 314 00 30 no’lu telefon 
numarasından ve internet sitesindeki ihlal bildirimi sayfasından başvuruda bulunabilirler. 

İfade Özgürlüğü ve Basın Etiği Daimi Komitesi, proje boyunca Türkiye’de basın ve ifade 
özgürlüğü konusundaki son durumu özetleyen raporlar hazırlayacak ve bu raporlar web sitesinde 
düzenli olarak yayımlanacaktır. 

Proje kapsamında mesleki etik; basın ve ifade özgürlüğü; yazılı, elektronik ve görsel-işitsel 
medya ve karşılaşılan tehlikeler; sunum ve düzenleme teknikleri; sosyal güvenlik eğitimi; zaman 
yönetimi eğitimi olmak üzere mesleki eğitimler verilecektir. 

Projenin birinci yılının sonunda hazırlanan raporlarının tartışılacağı, genel katılıma açık 
ulusal bir konferans organize edilecektir. Konferansta paneller ve atölye çalışmaları 
düzenlenecektir. 

Projenin kapanış etkinliği olarak ise ikinci yılın sonunda daha geniş katılımlı bir ulusal 
konferans düzenlenecek, birinci konferansta olduğu gibi ikinci yılın sonundaki raporlar 
tartışılacaktır. 

Proje 1 Ocak 2014 tarihinde başlamış olup, 1 Ocak 2016 tarihinde sona erecektir. 



    
 

 

-3- 
 
 
 
 

 
 

 
 

“Özgürlük için Basın”  
Haziran 2014, ifade ve basın 
özgürlüğü ihlalleri raporu 

 



    
 

 

-4- 
 
 
 
 

 
 
 

İÇİNDEKİLER 
 

“Özgürlük için Basın”  Haziran 2014, ifade ve basın özgürlüğü ihlalleri 
raporu ................................................................................................................... 3 

GİRİŞ............................................................................................................. 5 
Sosyal Medya Erişim Yasağı .......................................................................... 7 
İletişim Araçlarına ve İletişimcilere Baskılar ................................................ 7 
Gösteri Hakkını Kullanmak İsteyenlere ve İfade Özgürlüğüne Müdahale .... 10 
Özgürlük İhlallerine Yurtiçi ve Yurtdışından Gelen Tepkiler ....................... 14 
RTÜK Cezaları .......................................................................................... 188 
Diğer Gelişmeler ....................................................................................... 222 
Olumlu Gelişmeler ....................................................................................... 22 
DEĞERLENDİRME .................................................................................. 244 



    
 

 

-5- 
 
 
 
 

GİRİŞ 
Haziran ayı gelişmelerini, yaklaşan Cumhurbaşkanı seçimleri etkiledi. Cumhuriyet Halk 

Partisi ve Milliyetçi Hareket Partisinin “çatı aday” olarak İslam İşbirliği Teşkilatı'nın eski Genel 
Sekreteri Prof. Dr. Ekmeleddin İhsanoğlu ismi üzerinde uzlaştı. Bu iki partiye daha sonra sekiz 
parti daha katıldı.  

Prof. Dr. İhsanoğlu’nin ardından Halkların Demokratik Partisi de Eşbaşkanı Selahattin 
Demirtaş’ı aday gösterdi.  

Adalet ve Kalkınma Partisi ise Haziran ortasında açıklamayı planladığı adayını temmuz 
başına öteledi. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın adaylığı, Genel Başkanı olduğu AK Parti’nin 
düzenlediği geniş katılımlı salon toplantısında ilan edildi.  

Her seçim döneminde rastlandığı gibi Cumhurbaşkanı seçimi de Türkiye’de gerilimli bir 
sürecin kapısını araladı.  

Haziran’ın bir diğer önemli gelişmesi TÜBİTAK’ın, Özgürlük için Basın Projesi Mart 
Raporu’nda geniş yer alan Başbakan Erdoğan ile oğlu arasında geçtiği iddia edilen “telefon 
konuşma kayıtları”na ilişkin kararı oldu. TÜBİTAK Emniyet Teşkilatı içindeki bir gruba telefon 
kayıtlarını inceletti ve onlardan aldığı rapor doğrultusunda kayıtların “montaj” olduğu yönünde 
görüş bildirdi.  

Ancak TÜBİTAK’ın raporunun hemen ardından muhalefetin bu konuda uzman uluslararası 
kuruluşlara yaptırdığı inceletme raporları “konuşmaların montajsız olduğu” sonucu verdi. Bu da 
yeni bir gerilimin ve tartışmanın başlamasına yol açtı.  

PKK bölgede, “Kalekol- büyük karakollar” ve güvenlik barajları inşasına karşı eylemlerini 
Haziran’da da sürdürdü. Örgüt, yol kapatma, kimlik denetiminde bulunma yönünde 
gerçekleştirdiği eylemleri sırasında, muhafazakar yapıları ile bilinen Hür Dava Partisi (HÜDA 
PAR) Dicle İlçe Başkanı Ercan Alpaslan’ı kaçırdı. PKK, girişimler sonucu bir süre elinde tuttuğu 
Alpaslan’ı serbest bıraktı.  

PKK’nın devam eden eylemleri sırasında 2 yurttaş hayatını kaybetti. Örgüt, iki yurttaşın 
ölümünü protesto için Diyarbakır 2. Kuvvet Hava Komutanlığı’na doğru yürüyüş yaparken, 
güvenlik güçlerinin müdahale etmediği görüldü. Bir PKK militanı da Komutanlığın önünde 
bulunan bayrak direğine tırmanıp Türk Bayrağını yere indirdi. Bu BDP ve HDP’nin arasında 
bulunduğu tüm siyasi partilerin tepkisine neden olurken, Türkiye’nin batısında gösterilerin 
yapılmasına yol açtı.  

Bu gelişmeler yaşanırken, hükümet “Terörün Sona Erdirilmesi ve Toplumsal Bütünleşmenin 
Güçlendirilmesi” adı altında, 6 maddeden oluşan, PKK ile görüşmede bulunan kamu görevlilerinin 
herhangi bir cezai yaptırımla karşılaşmamalarını getiren yeni yasa paketini Meclis’e sundu.  

Öte yandan Kürdistan Demokrat Partisi, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına başvurup, 
siyasi hayata katılmak istedi. Başsavcılık adında “Kürdistan” kelimesi bulunduğu için başvuruyu 
ret etti.  

Böcek Operasyonu sonucunun açıklanması ve Balyoz davası sanıklarının bireysel 
başvurularının Anayasa Mahkemesi’nce karara bağlanması siyasetin Haziran gündeminin ön 
sıralarında yer aldı.  

2012 yılında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın ikametgâhındaki ve Başbakanlıktaki 
çalışma mekânlarında bulunduğu yerlere yerleştirildiği iddia edilen dinleme cihazlarıyla ilgili 
başlatılan soruşturma kapsamında Başbakanlık eski koruma müdürünün de arasında bulunduğu 



    
 

 

-6- 
 
 
 
 

yakın koruma ekibinden 12 polis dâhil olmak üzere 20’yi aşkın emniyet mensubun gözaltına 
alındı. Ancak bir süre sonra mahkeme hepsini serbest bıraktı. Başbakan Erdoğan’ın bu duruma 
tepki göstermesi üzerine durumu tekrar değerlendiren mahkeme bazı polislerin tekrar 
tutuklanmasını sağladı.  

Anayasa Mahkemesi kararıyla da Balyoz davasına bakan mahkemenin tanık dinleme, dijital 
delillerde hak ihlalinde bulunduğu hükmüne varıldı. Yargıtay daha önce bu konuda sanıkların 
yaptığı başvuruyu dikkate almamış. mahkemenin kararını onamıştı.  

Böylece, davalar nedeniyle görevden uzaklaştırılan 13’ü general ve amiral, 115’i subay 
olmak üzere 128 asker Türk Silahlı Kuvvetleri’ndeki görevlerine dönme hakkını elde etti.  

Aynı dava çerçevesinde MHP Milletvekili emekli Korgeneral Engin Alan da Anayasa 
Mahkemesinin “hak ihlali” kararından faydalanıp, milletvekili seçilmesi öncesi girdiği 
hapishaneden tahliye edildi. Alan, üç yıl gecikmeli olarak TBMM’de yemin edip milletvekilliği 
görevine resmen başladı. 

Haziran’ın en önemli gelişmelerinden biri de 30 Mart’ta oyların sayımında usulsüzlük 
yapıldığı gerekçesiyle seçimleri iptal edilen bazı yerlerde tekrar sandık başına gidilmesiydi. İki 
ilde de tekrarlanan seçimde Yalova’da CHP’li Vefa Salman’ın Ağrı’da ise BDP’li Sırrı Sakık’ın 
seçimin galibi oldu.  

Ayın bir diğer olayı, çocukların cinsel istismarına yönelik cezaları arttırmak amacıyla iktidar 
Meclis’e sunulan yargı paketi kabul edildi. Paket ile iktidar Yargıtay’da yapılandığına inandığı 
“paralel yapıyı” saf dışı bırakıp, yüksek mahkemenin yeniden oluşumunu hedefledi.  

Malatya’daki Zirve Yayınevi katliamı davasında tutuklu yargılanan emekli Orgeneral Hurşit 
Tolon da tahliye edildi. Bu davanın seyrini yeni bir aşamaya getirdi. 

12 Eylül 1980 darbesini yapanlardan dönemin Genelkurmay Başkanı, 7. Cumhurbaşkanı 
Kenan Evren ile dönemin Hava Kuvvetleri Komutanı ve Milli Güvenlik Konseyi üyesi Tahsin 
Şahinkaya hakkında “Anayasayı ihlal suçu” iddiasıyla görülen davada Mahkeme, her iki sanığı 
müebbet hapse çarptırdı.  

Medya açısından en önemli olay ise “özel hukuk” çerçevesinde Çukurova Grubu tarafından 
Ciner Medya Grubu’na satılan Show TV’ye, Tasarruf Mevduat Sigorta Fonu (TMSF) tarafından el 
konulmasıydı. TMSF el koymaya gerekçe olarak Erol Aksoy’un şirketin ortağı olmasına rağmen 
kendisine danışılmadan satışın gerçekleştiği yönünde aldırdığı mahkeme kararını gösterdi. Ciner 
Medya Grubu ise şirket üzerinde herhangi bir ortaklığın bulunmadığına ilişkin TMSF, RTÜK ve 
Ticaret Sicili kayıtlarını göstererek yapılan işlemin hukuksuz olduğunu belirterek televizyon 
kanalının iadesini istedi. TMSF de bu kapsamda bir üst mahkemeye itirazda bulundu. Üst 
mahkeme itirazı haklı bularak Show TV’nin Ciner Medya Grubu’na iadesini kararlaştırdı, ancak 
TMSF kendi başvurusu üzerine alınmış karara rağmen uzun süre Show TV’yi geri vermekte 
direndi.  

Irak Şam İslam Devleti (IŞİD) güçleri Musul’da Türkiye Başkonsolosluğunu basarak 49 
çalışanı rehin aldı. Hükümet mahkemeye başvurup, bu konuda medyanın haber yapmasını 
engelledi. 

Hükümet ile Fethullah Gülen Cemaati arasında yaşanan gerilim HSYK’ya da taşındı. 
Cemaat mensubu oldukları, idari suç işledikleri, yargılamada hukuksuz davranışta bulundukları 
gerekçesiyle haklarında işlem yapılmak istenen hâkim ve savcıların soruşturulmasına HSYK 3. 
Dairesi izin vermedi. Hükümet buna, “cemaat dayanışması yapıldığı” gerekçesiyle tepki gösterdi. 



    
 

 

-7- 
 
 
 
 

Sosyal Medya Erişim Yasağı 
1 Haziran 2014 
Anayasa Mahkemesi’nin, iki yıldır uygulanan Youtube’a erişim engelini “hak ihlali” 

görerek kaldıran kararını TİB uygulamaya koymadı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı 
Lütfi Elvan buna gerekçe olarak, “TİB Başkanlığı’nın bana verdiği ifade, henüz kararın 
kendilerine ulaşmadığı yönünde. Karar ulaştıktan sonra gereği yapılacaktır” dedi.1 

4 Haziran 2014 
Gölbaşı Sulh Ceza Mahkemesi, “Youtube” ile ilgili olarak 27 Mart 2014'te aldığı tüm yayına 

erişim engeli kararını kaldırdı.2 
İngiliz Financial Times gazetesi, Türkiye’de Youtube’a erişim engelinin kaldırılmasının bir 

hükümet politikası değişikliği olarak algılanmaması gerektiğini söyledi ve hükümetin sadece 
mahkeme kararını uyguladığına dikkat çekti.3 

6 Haziran 2014 
Anayasa Mahkemesi'nin, video paylaşım sitesi Youtube'a erişimin açılmasıyla ilgili Genel 

Kurul Kararı Resmi Gazete'de yayımlandı.4  
8 Haziran 2014 
Anayasa Mahkemesi (AYM), Youtube’a erişim yasağının “hak ihlali olduğu” kararının 

gerekçesinde Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı'nın (TİB) yerel mahkemelerin “yürütmeyi 
durdurma” kararlarını uygulamamasını eleştirdi; ifade özgürlüğü vurgusu yaptı.5 

İletişim Araçlarına ve İletişimcilere Baskılar 
1 Haziran 2014 
Tasarruf Mevduat Sigorta Fonu (TMSF) Show TV’ye el koydu. TMSF el koymaya gerekçe 

olarak Erol Aksoy’un şirketin ortağı olmasına rağmen kendisine danışılmadan satışın gerçekleştiği 
yönünde aldırdığı mahkeme kararını gösterdi. Ciner Medya Grubu ise satışın “özel hukuk” 
çerçevesinde iki şirket arasında gerçekleştiğini, TMSF, RTÜK ve Ticaret Sicili kayıtlarında 
ortaklığının görülmediğini belirterek el koymaya tepki gösterdi ve kanalın iadesini istedi.6  

2 Haziran 2014  
Hürriyet Gazetesi Yazarı Yılmaz Özdil’in Soma maden kazası nedeniyle söylediği 

“müstahak” sözünü Sky360 TV haber bültenine taşıyan ve “Özdil’e söz hakkı verilmesi 

                                                
 
 
 
1 http://www.bugun.com.tr/son-dakika/bakan-elvan-aymnin-youtube--haberi/1128321 
2 http://www.sabah.com.tr/Teknoloji/2014/04/04/youtube-yasagi-kaldirildi 
3 http://www.bbc.co.uk/turkce/haberler/2014/06/140603_ft_turkiye_youtube.shtml  
4 http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/26559272.asp 
5 http://www.bestanuce1.com/haber/109958/youtube-nin-gerekceli-kararinda-ifade-ozgurlugu-vurgusu 
6 http://www.dorduncukuvvetmedya.com/component/taxonomy/TMSF.html 

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/82755/Show_TV_yonetimi_yine_el_degistiriyor_.html 



    
 

 

-8- 
 
 
 
 

gerektiğini” savunan sunucu Korcan Karar’ın işine son verildi. Korcan Karar, görüşünü 
bildirdikten beş gün sonra işine son verildiğini bildirdi.7 

3 Haziran 2014 
Aydınlık gazetesinin Ceyhan’da düzenlediği Aydınlık Şenlikleri’ne izin verilmedi. 

Gazetenin Ceyhan temsilcisi Sacit Ata, iki yıldır Haydar Aliyev Parkında düzenledikleri şenliklere 
bu yıl Belediye Başkanı Alemdar Uğur’un izin vermediğini bildirdi.8 

Ergenekon davasında tutuklanan ve AYM’nin kişisel başvuru hakkı kapsamındaki kararı ile 
serbest kalan gazeteci Merdan Yanardağ, hapisteyken de sürdürdüğü Yurt Gazetesi Genel Yayın 
Yönetmenliği görevinden ayrıldı. Yanardağ’ın yerine daha önce Milliyet Gazetesi Genel Yayın 
Yönetmenliği yaparken Başbakan’ın “İmralı tutanaklarını” yayınlanmasına sert tepkisi üzerine 
görevden uzaklaştırılan Derya Sazak getirildi.  

Gezi Parkı eylemleri döneminde Sol Gazetesi’nde yer alan haberler nedeniyle gazetenin 
Sorumlu Müdürü Hafize Kazcı hakkında “halkı kanunlara uymamaya ve suç işlemeye alenen 
tahrik etmek”, “suçu ve suçluyu övmek” ile “halkı kin ve düşmanlığa tahrik etmek” 
suçlamalarından açılan davaya 3 Haziran 2014’te başlandı.9 

4 Haziran 2014 
1 Ekim 2012’de yayına başlayan Sol gazetesi günlük yayınına son verdi, yayının haftalık 

dergi olarak sürdürüleceği bildirildi.10 
İnternet üzerinden soru sorma ve bilgi paylaşma formatından yayın yapan ask.fm adlı 

internet sitesine erişim, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı tarafından 2 Haziran 2014 tarihinde 
tedbir amaçlı engellendi. Engelleme daha sonra kaldırıldı.11 

5 Haziran 2014 
Milli Gazete'nin haberine göre ‘’GIDA, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nda geçtiğimiz yıl 

oluşturulan  Bilişim Koordinasyon Kurulu ve bu Kurul’un Başkanı üst düzey bürokrat Erdal Celal 
Sumaytaoğlu ile ilgili TBMM’ye kapsamlı bir soru önergesi verildi.12 

6 Haziran 2014 
’’ Milli Gazete’nin bu haberi sonrasında Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Hukuk 

Müşavirliği tarafından ‘’Bakanlığımızı ve Bakanlık bürokratlarını kamuoyu nezdinde 
itibarsızlaştırma gayesi taşımakta olan ve kişilik haklarını ihlal eden bu haber ile ilgili aşağıdaki 
açıklamanın yapılması ve söz konusu gazeteden alıntı yapılarak sitenizde yayınlanan ilgili haberin 
yayından çıkarılması zarureti doğmuştur.’’ Şeklinde bir açıklama içeren cevap ve düzeltme / 
yayından çıkarma talebinde bulunuldu.13 

                                                
 
 
 
7 http://www.medyaradar.com/yilmaz-ozdil-yuzunden-kovulan-korcan-karar-medyaradara-konustu-haberi-119719 

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/77541/Skyturk_te_Yilmaz_Ozdil_kiyimi.html 
8 http://www.aydinlikgazete.com/medya/42311-ceyhan-aydinlik-senliklerine-yasak.html 
9  http://tihv.org.tr/3-haziran-2014-tihv-dokumantasyon-merkezi-gunluk-insan-haklari-raporu/ 
10 http://www.evrensel.net/haber/85677/sol-gunluk-yayini-sonlandirdi.html 

            11 http://www.burakgoc.com/ask-fm-erisime-engellendi.html 
12 http://www.habervaktim.com/haber/373524/tarim-bakanliginda-neler-oluyor.html 
13 http://www.memurlar.net/haber/470745/  



    
 

 

-9- 
 
 
 
 

CHP Genel Sekreteri Gürsel Tekin, TMSF yönetici ve görevlileri ile 11 basın ve yayın 
kuruluşunun yöneticileri hakkında suç duyurusunda bulundu. Tekin, başvurusunda TMSF 
yetkililerinin Akşam, Sky360 TV satışının üzerinden bir yılı aşkın süre geçmiş olmasına karşın, 
“bir kuruş para alınmadığını” bildirdi. Tekin ayrıca bu kişilerin “Avrupa İnsan Hakları 
Sözleşmesi’ne aykırı olarak hakların kötüye kullanılması yasağını, Anayasaya aykırı olarak 
düşünceyi açıklama ve yayma hürriyetini, basın hürriyetini ve özgürlüğünü ihlal ettiklerini ve 
ayrımcılık suçlarını işlediklerini” de başvurusunda öne sürdü.14 

8 Haziran 2014 
Kurucuları tarafından ‘’Günlük hayatta yaşanan olayları alaycı bir dille kendine konu 

edinerek mizah yapan özgür düşünce platformu’’ olarak tanımlanan incicaps.com site kullanıcıları 
tarafından paylaşılan “caps”ler nedeni ile erişime kapatıldı. Telekomünikasyon İletişim 
Başkanlığı’nın bir uyarıda bulunmadan erişimi engellediği bildirildi.15 

9 Haziran 2014 
TMSF, Show TV'nin satışında yürütmenin durdurulmasını isteyen mahkemenin kararına 

karşı, bir üst merci olan Bölge İdare Mahkemesi'ne itiraz etti.16 
Etyen Mahcupyan Akşam gazetesine geçti. Zaman gazetesinde yazarlık yapan Mahcupyan, 

AKP-Cemaat kavgasının ardından 13 yıldır yazdığı Zaman’daki yazılarının haftada üç güne 
indirilmesinin ardından istifa etmişti.17 

10 Haziran 2014 
Resmi ilanlardan büyük payın hükümet yanlısı gazetelere verildiği anlaşıldı. Başbakan 

Yardımcısı Bülent Arınç’ın CHP milletvekili Umut Oran’ın soru önergesine verdiği yanıtta 
açıkladığı rakamlar şöyle: Akşam, 1 milyon 93 bin; Güneş, 1 milyon 30 bin; Habertürk, 1 milyon 
259 bin; Milat, 959 bin 272; Milliyet, 1 milyon 121 bin; Sabah, 1 milyon 281 bin; Star, 1 milyon 
116 bin; Takvim, 1 milyon 111 bin; Türkiye, 1 milyon 119 bin; Yeni Akit, 961 bin; Yeni Şafak, 1 
milyon 120 bin TL.18 

CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu’nun, “bir gazete yöneticisinin Halk 
Bankası’ndan iki milyon dolar isteyip istemediğine” ilişkin sorusuna, bankadan sorumlu Başbakan 
Yardımcısı Ali Babacan, “bunun bankacılık sırrı olduğu ve bankayı doğrudan ilgilendirmediği” 
gerekçesiyle yanıt vermedi.19 

13 Haziran 2014 
İstanbul 4. İdare Mahkemesinin Show TV’nin hisselerinin Ciner Grubu'na satışına yönelik 

TMSF muvafakatnamesinin yürürlüğünü durdurma kararına karşı TMSF’nin Bölge İdare 
Mahkemesi'ne yaptığı itiraz kabul edildi.  Mahkeme, “Show TV’nin Ciner Grubu'na satışı hukuka 
ve kamu yararına uygundur” kararını verdi. Daha önceki mahkeme kararını anında uygulayan 

                                                
 
 
 
14 http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/26561709.asp 
15 http://www.son.tv/haber-261410 
16 http://ekonomi.haberturk.com/is-yasam/haber/955855-once-anayasaya-sonra-2-kanuna-aykiri 
17 http://www.aksam.com.tr/yasam/turk-basininin-usta-kalemi-etyen-mahcupyan-aksamda/haber-314595 
18 http://www.zaman.com.tr/ekonomi_12-gazeteye-4-ayda-13-milyon-288-bin-tl-ilan-verildi_2223234.html 
19http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/81095/_2_milyon_yolla_Suleyman__bankacilik_sirri_sayildi.html 



    
 

 

-10- 
 
 
 
 

TMSF, Bölge İdare Mahkemesi kararı karşısında aynı tavrı sergilemedi, kanalı hemen iade yönüne 
gitmedi.20  

17 Haziran 2014  
TGRT Haber Ankara ve İstanbul bürosunda çalışan teknik personel, maaşlarını alamadıkları 

için İş Mahkemesine başvurdu. 21 
19 Haziran 2014  
Haftalık yayımlanacağı açıklanan Sol dergisinin birinci sayısından sonra yayını tamamen 

durduruldu. 22 
Gezi Parkı eylemleri döneminde Sol Gazetesi’nde yer alan haberler nedeniyle gazetenin 

Sorumlu Müdürü Hafize Kazcı hakkında “halkı kanunlara uymamaya ve suç işlemeye alenen 
tahrik etmek”, “suçu ve suçluyu övmek” ile “halkı kin ve düşmanlığa tahrik etmek” 
suçlamalarından açılan davaya 3 Haziran 2014’te başlandı.23 

22 Haziran 2014 
İstanbul Bölge İdare Mahkemesi'nin Show TV ile ilgili verdiği yürütmeyi durdurma 

kararının gerekçesi taraflara tebliğ edildi.24 
23 Haziran 2014  
CNN Türk’te çoğunluğu program editörü ve kameramanlardan oluşan 15 kişinin işine son 

verildi. 25 

Gösteri Hakkını Kullanmak İsteyenlere ve İfade Özgürlüğüne Müdahale  
1 Haziran 2014 
Mahmudiye (Eskişehir) AKP mitinginde “Hırsız Var!” pankartı açan yurttaş, Melih 

Gökçek’in alanda bulunan polislere “alın bunu” yönündeki talimat içeren sözleri üzerine gözaltına 
alındı.26 

2 Haziran 2014 
Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı’nda (TİB) görevli bir personelin Ankara Cumhuriyet 

Başsavcılığı’na yaptığı bir suç duyurusu sonrası, TİB Başkanı Ahmet Cemalettin Çelik ile 
kendilerini emniyet mensubu olarak gösteren bir grubun, TİB personelini ‘’casusluk’’ 
suçlamasıyla sorguladığı ve sorguda yüksek sesle Fatiha Suresi okuttuğu ortaya çıktı.27 

                                                
 
 
 
20 http://uzmanpara.milliyet.com.tr/haber-detay/gundem/show-tv-de-isler-karisti/2951/; http://www.bigpara.com/haber-

detay/gundem/show-tv-ile-ilgili-karar-aciklandi/939952/; http://www.gazetemetro.com/show-tv-yeniden-cinere-gec 
21 http://www.gazeteciler.com/gundem/tgrt-haber-fena-karisti-77806h.html 
22 http://haber.sol.org.tr/soldakiler/sol-dergisinden-aciklama-haberi-93845 
23 http://tihv.org.tr/3-haziran-2014-tihv-dokumantasyon-merkezi-gunluk-insan-haklari-raporu/ 
24 http://www.asalmedya.com/show-tvnin-kaderi-belli-oldu-1936h.htm 
25 http://www.gazeteciler.com/kulis/cnn-turkte-toplu-tenkisat-basladi-77964h.html 
26 http://www.hurriyet.com.tr/gundem/26485743.asp http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/siyaset/75961/_Parti_sefi_gibi_.html  
27 http://www.taraf.com.tr/haber-tibde-fatihali-sorgulama-155952/ 



    
 

 

-11- 
 
 
 
 

Antalya'daki Gezi protestolarına katıldıkları gerekçesiyle "kırmızı fularlı kız" olarak tanınan 
Ayşe Deniz Karacagil ile Murat Sezgin, Mustafa Cihan Yılmaz, Ali Karakuş ve Leyla Nuyan'ın 
yargılandığı davada, şüpheliler hakkında 11-98 yıl arasında hapis cezaları istendi.28 

4 Haziran 2014 
Savcılık, telekulak iddiaları için 8 kişilik bilirkişi heyeti oluşturdu. Bilirkişiler, TİB'in 10 

yıllık veri tabanını incelemeye aldı.29 
6 Haziran 2014 
Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan, TBMM Genel 

Kurulu’nda yaptığı konuşmada, bir kısmı haricinde birçok medya mensubunun iktidarın 
şakşakçılığını yaptığını söyledi.30 

Başbakan'ın katıldığı mitingde sorun yaşadığı “cemaat ablaları” olarak nitelediği Fethullah 
Gülen taraftarlarına yönelik sözlerini, “Başbakan mitinge katılan Anadolu kadınına hakaret etti” 
diye veren Samanyolu TV hakkında dava açıldı.31 

Yazısında “Erdoğan yargılanacak” dediği için Başbakan tarafından hakkında dava açılan 
Cumhuriyet Gazetesi Köşe Yazarı Can Dündar beraat etti.32 

8 Haziran 2014 
Bağcılar Meydanı'nda HDP ve BDP tarafından organize edilen Lice protestosuna polis 

müdahale etti.33 
9 Haziran 2014 
CNN Muhabiri Iwan Watson, Gezi parkı eylemlerinin yıl dönümünde gözaltına alınması ve 

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından ajanlıkla suçlanmasının akabinde Türkiye'den ayrılma 
kararı aldığını duyurdu.34 

10 Haziran 2014 
Bugün gazetesinin haberine göre, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın avukatları, Milliyetçi 

Hareket Partisi (MHP) lideri Devlet Bahçeli’nin partisinin grup toplantısında ses kayıtlarına tepki 
gösterdiği konuşmasıyla ilgili haberin gazetenin internet sitesinden çıkarılması için mahkemeye 
başvurdu.35 

12 Haziran 2014 
MHP Genel Başkan Yardımcısı Semih Yalçın, “5N 1K programının yapımcısı Cüneyt 

Özdemir'in MHP düşmanlığını ve önyargılarını iyi biliyoruz. Suçlamalar, karalamalar ve tarafgir 
saldırılarla MHP'yi kamu vicdanında mahkûm etmek için çırpınışlarını yakından takip ediyoruz. 

                                                
 
 
 
28 http://www.gazetevatan.com/kirmizi-fularli-kiza-rekor-ceza-643401-gundem/ ve http://www.taraf.com.tr/haber-kirmizi-fularli-kiza-98-

yil-hapis-155969 
29 http://www.sabah.com.tr/Gundem/2014/06/04/tibe-buyuk-gozalti 
30 http://www.candundar.com.tr/_v3/index.php#!#Did=26937 
31 http://www.sabah.com.tr/Gundem/2014/06/06/montaj-tv?paging=false 
32 http://birgun.net/haber/mahkemeden-ibretlik-karar-15368.html 
33 http://www.milliyet.com.tr/bagcilar-da-hdp-li-gruba-polis-gundem-1894329/ 
34 http://www.ensonhaber.com/cnn-muhabiri-ivan-watson-turkiyeden-ayriliyor-2014-06-09.html 
35 http://gundem.bugun.com.tr/skandal-gelisme-haberi/1138690 



    
 

 

-12- 
 
 
 
 

İhanet silahına mermi taşıyan programını şiddetle protesto ediyor ve kendisini uyarıyoruz” 
açıklamasında bulundu.36 

Adnan (Oktar) Hoca’yı konu alan karikatürü nedeniyle Serik 2. Sulh Ceza Mahkemesi 
tarafından üç ay üç gün hapse mahkûm edilen Mehmet Düzenli, özgürce çizebilmek için cezanın 
ertelenmesini istemediğini, kendisinin "mehdi" olduğunu iddia eden Adnan Oktar’ın yalan 
söylediğini ifade etme özgürlüğünün olduğunu düşündüğünü açıkladı. 37 

14 Haziran 2014 
Çanakkale'de Berkin Elvan eylemi yapanlara yolu trafiğe kapattıkları gerekçesiyle İl 

Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil ve Denetleme Şube Müdürlüğü tarafından 'trafik cezası' kesildi. 
Hâkim, kamu düzeninin bozulmadığını ve “kamu düzeni bozulma” hallerinin de böyle 
olmayacağını ifade ederek cezayı iptal etti.38 

15 Haziran 2014 
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan IŞİD terör örgütünün Musul’da gerçekleştirdiği rehine 

alma olayının fazla “kurcalanmaması” istedi. Başbakan konuyla ilgili olarak gazetecilere, “Lütfen, 
rica ediyorum, şu süreci tahrik ederek değil, yazmadan, çizmeden, fazla da konuşmadan takip 
etmenizi istiyorum” dedi.39 

Lice’de meydana gelen olayları protesto etmek için Kocaeli Üniversitesi İletişim 
Fakültesi’ni işgal eden öğrencilere idari soruşturma açıldı. Rektörlük 24 öğrenciyi, üniversiteye 
zarar vermekle suçladı.40 Eğitim-Sen durumu protesto etti.41 

16 Haziran 2014 
Ulusal Kanal’da yayınlanan ‘’Kral Çıplak’’ programına konuk olan Sözcü yazarı Soner 

Yalçın, Radikal’in kağıt baskısının sona erdirilmesiyle ilgili olarak, ‘’İyi ki kapanıyor’’ dedi ve 
Radikal’i "gazetecilik ilkelerini ayaklar altına almakla" itham etti.42 

17 Haziran 2014 
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'nun (RTÜK), Ankara 9. Ağır Ceza Mahkemesinin kararı 

üzerine Türkiye'nin Musul Başkonsolosluğu'nda bulunan ve IŞİD terör örgütü tarafından 
bilinmeyen bir yerde tutulan Türk vatandaşlarının güvenliklerinin sağlanması için, soruşturma 
tamamlanıncaya kadar her türlü yazılı, görsel basın ve internette yayın yasağı konulmasına karar 
verdiği bildirildi.43 

18 Haziran 2014 
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Viyana'daki mitingini takip etmek isteyen Ulusal 

Kanal'a akreditasyon yapılmadı.44 

                                                
 
 
 
36 http://www.ortadogugazetesi.net/haber.php?id=35857 
37 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/82103/Adnan_Oktar_karikaturlerine_hapis.html 
38 http://www.radikal.com.tr/turkiye/hakim_izinsiz__yuruyus_suc_degildir-1197044 
39 http://www.aa.com.tr/tr/manset/345411--sureci-tahrik-etmeden-takip-edin http://www.turkiyegazetesi.com.tr/gundem/164011.aspx 
40 http://www.mansetkocaeli.com/haber-45424_24-ogrenciye-KOUden-isgal-sorusturmasi 
41 http://bizimkocaeli.com/Haber/103501/guncel/egitim-sen-kouyu-protesto-etti/ 
42 http://www.aydinlikgazete.com/medya/43502-soner-yalcin-radikal-iyiki-kapaniyor.html 
43 http://www.hurriyet.com.tr/gundem/26628066.asp 
44 http://www.ulusalkanal.com.tr/gundem/tayyip-erdoganin-mitinginde-akreditasyon-skandali-h30382.html 



    
 

 

-13- 
 
 
 
 

19 Haziran 2014 
CNN Türk'te yönetimin aldığı küçülme politikası kararı çerçevesinde kanalın haber merkezi, 

spor ve program servisinde görev yapan 14 isimle yollar ayrıldı. Tenkisatın diğer birimlerde de 
devam edeceği ve çalışan sayısında azalmaya gidileceği belirtiliyor.45 

Kaos GL, LGBTI News Turkey ve IGLHRC, Birleşmiş Milletler (BM) İnsan Hakları 
Konseyi’ne Evrensel Periyodik İnceleme Raporu’nu (EPI - Universal Periodic Review) sundur. 
Raporda, Türkiye’deki LGBT’lerin (lezbiyen, gey, biseksüel, trans) insan haklarına yönelik nefret 
cinayeti, ifade özgürlüğü, toplantı ve gösteri yapma hakkına müdahale, işe alımda ayrımcılık gibi 
ihlaller yer alıyor.46 

21 Haziran 2014 
İMC TV muhabiri Michelle Demishevich’e, “Erkek misin, kadın mısın? Pis devşirme” diye 

hakaret eden D.T. isimli kadın, “kasten yaralama” suçundan 2 bin TL adli para cezasına 
çarptırıldı. Dava, zabıtlara “nefret söylemi, transfobi, cinsiyet kimliği, LGBT gibi terimlerin 
hâkim tarafından da kayda geçirilmesi” bağlamında önemli olarak değerlendirildi.47 

23 Haziran 2014 
Silivri’nin Kavaklı Mahallesi’nde bir kız çocuğunun boğulmasını haber yapmak için olay 

yerine giden gazeteci Yusuf Eker ve Ahmet Ermiş, boğulan çocuğun ailesi ve yakınlarının 
saldırısına uğradı.48 İstanbul Yerel Gazeteciler Derneği, gazetecilere yapılan saldırıyı kınadı.49 

25 Haziran 2014 
Trabzon’da Haber61.net haber sitesinden Şükrü Üçüncü ve Karadeniz’in Sesi gazetesinden 

Ali Tiritoğlu, bir olayı görüntülerken saldırıya uğradılar. Trabzon Gazeteciler Cemiyeti olayı 
kınadı.50 

Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi’nde "Medyada ve Medya Aracılığıyla Şiddet" 
konulu panele katılan Adalet ve Kalkınma Partisi İstanbul Milletvekili, eski Avrupa Birliği Bakanı 
ve Başmüzakereci Egemen Bağış, 30 Mart Yerel Seçimleri öncesinde kendisiyle ilgili ortaya atılan 
iddialara ilişkin ‘’militan gazeteciliğin” kurbanı olduğunu öne sürdü.51 

28 Haziran 2014 
Maliye Bakanlığı, Taraf gazetesine yönelik malî inceleme başlattı. 2011’de 14 ay incelenen 

gazeteye 5,5 milyon TL vergi cezası verildi. Maliye, "eksik incelemişiz" gerekçesiyle gazeteye 
yeniden denetim başlattı. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, bu tür yöntemlerle hükümetin muhalif 
basına gözdağı vermek istediğini belirtti.52 

29 Haziran 2014 

                                                
 
 
 
45 http://www.gercekgundem.com/medya/51698/cnn-turkte-tensikat-dalgasi 
46 http://www.kaosgl.com/sayfa.php?id=16897 
47 http://www.milliyet.com.tr/mahkemeden-transfobiye-2-bin-tl-gundem-1900418/ 
48 http://www.silivridehaber.com/silivri/silivride-basin-bensuplarina-saldiri-h202.html 
49 http://www.siyasalbirikim.org/medya/saldiriyi-kiniyoruz-h4311.html 
50 http://haberciniz.biz/trabzonda-gazetecilere-yonelik-saldiri-2973426h.htm 
51 http://www.radikal.com.tr/politika/egemen_bagis_militan_gazeteciligin_kurbaniyim-1198789 
52 http://www.zaman.com.tr/ekonomi_taraftan-ust-uste-vergi-denetimine-isyan_2227120.html 



    
 

 

-14- 
 
 
 
 

LGBTİ Onur Yürüyüşü polis engeline takıldı. Taksim'de toplanan göstericiler İstiklal 
Caddesi'nde yürüyüşe geçerken, Fransız Konsolosluğu önünde TOMA destekli çevik kuvvet polisi 
Taksim Meydanı'na çıkmalarına izin vermedi.53 

30 Haziran 2014  
Cumhuriyet gazetesi, “Türkiye’de takipçi sayısı toplamda 1 milyonu bulan 14 twitter 

hesabının içeriğinin gizlendiğini, bunun yaklaşık 1 milyon kişiye sansür uygulandığı anlamına 
geldiğini” yazdı.54 

Aydın’da, 17 Aralık operasyonunun ardından izinsiz gösteri düzenledikleri ve bu yürüyüşte 
Başbakan Erdoğan’a hakaret ettikleri iddiasıyla haklarında soruşturma açılan 29 kişinin 
yargılanmasına başlandı.55 

Özgürlük İhlallerine Yurtiçi ve Yurtdışından Gelen Tepkiler 
1 Haziran 2014 
Çukurova Gazeteciler Cemiyeti Yönetim Kurulu, Gezi Olayları’nın birinci yıldönümünde 

Adana Atatürk Parkı’nda yapılan eylemleri görüntülemeye çalışan gazetecilere polisin tazyikli su, 
biber gazı ve kalkanlarla saldırısının kabul edilemeyeceğini açıkladı.56  

2 Haziran 2014 
Türkiye Gazeteciler Federasyonu (TGF) Genel Başkanı ve İzmir Gazeteciler Cemiyeti (İGC) 

Başkanı Atilla Sertel, Gezi olaylarının yıldönümünde basın mensuplarının haber yapma haber 
yayma özgürlüğünün engellenmesini kınadı.57 

Gezi Parkı eylemlerinin yıldönümünde Türkiye genelinde birçok ilde meydana gelen olaylar 
Avrupa’nın tepkisini çekti. Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri Nils Muiznieks, “Emniyet 
güçlerinin görevi kötüye kullanması, hukukun egemenliğine doğrudan tehdit oluşturmuştur ve 
tolere edilemez” açıklaması yaptı.58 

Adana'da DİSK, KESK, TMMOB ve Adana Tabip Odası üyeleri, Gezi Parkı eylemlerinin 
yıldönümünde yapılan gösterilere yönelik polisin sert müdahalesine tepki gösterdi.59 

Adana'da, Gezi Parkı olaylarının yıldönümü nedeniyle, Atatürk Parkı'nda yapılan basın 
açıklamasının ardından dağılan kitleye polisin sert tepkisi nedeniyle avukatlar suç duyurusunda 
bulundu.60 

4 Haziran 2014 
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Turgay Olcayto, toplumsal olaylarda gazetecilere 

yönelik sistematik polis şiddetini kınadı. Olcayto, “Türkiye’nin demokrasi itibarı her geçen gün 

                                                
 
 
 
53 http://www.radikal.com.tr/turkiye/lgbti_onur_yuruyusu_icin_binlerce_kisi_taksimde-1199361 
54 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/siyaset/88353/1_milyon_kisiye_sansur_soku_.html 
55 http://www.nazilliadalet.org/guncel/basbakana-hakaret-ve-izinsiz-gosteri-davasi-gorulmeye-baslandi-h1216078.html 
56 http://www.adanahabergazetesi.com.tr/demokrasiye-darbe-vuruluyor.html 
57 http://www.sanalbasin.com/izmir-gazeteleri/manset/gazete-dokuz-eylul-basina-mudahale-naklen-yayinlandi-25180-5185296.html 
58 http://www.hurriyet.com.tr/dunya/26530976.asp 
59 http://www.sondakika.com/haber/haber-gezi-eylemlerinde-polis-mudahalesine-tepki-6109859/ 
60 http://www.baroturk.com/avukatlar-polisler-hakkinda-suc-duyurusunda-bulundu-2046h.htm 



    
 

 

-15- 
 
 
 
 

biraz daha düşüyor. Halkın haber alma özgürlüğü üzerindeki bu utanç verici durum bir an önce 
ortadan kaldırılmalıdır.” dedi.61 

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın CNN International muhabirini ‘‘ajan’’ diye suçlamasına 
ABD Dışişleri Bakanlığı’nın yanı sıra ünlü sivil toplum kuruluşlarından olan Gazetecileri Koruma 
Komitesi (CPJ) de tepki gösterdi.62 

ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcü Yardımcısı, Başbakan Erdoğan'ın, CNN muhabiri Watson'ın 
ajan olduğu yönündeki sözlerini, 'gülünç ve saçma' olarak değerlendirdi.63 

Gazetecileri Koruma Komitesi (Commitee to Protect Journalists) Başbakan Recep Tayyip 
Erdoğan'ı ve tüm yetkilileri, medya düşmanlarını cesaretlendiren ve basın özgürlüğünü konusunda 
tüyler ürperten sorumsuz ifadelerden kaçınmaya davet etti. Komite’nin Avrupa ve Orta Asya 
Koordinatörü Nina Ognuanova, Başbakan'ın gazetecilere dönük ifadelerinin endişe verici 
olduğunu bildirdi.64 

5 Haziran 2014 
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti (TGC) Başkanı Turgay Olcayto, toplumsal olaylarda 

gazetecilere yönelik sistematik polis şiddetini kınadı.65 
Uluslararası Sınır Tanımayan Gazeteciler Örgütü, Gezi olaylarının yıldönümünde 

gazetecilere uygulanan şiddeti kınadı. Saldırılara Erdoğan’ın söylemlerinin neden olduğunu 
vurgulayan örgüt, Başbakan’ı kışkırtıcı söylemlerden vazgeçmeye çağırdı.66 

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Turgay Olcayto, Gezi olaylarından bu yana yapılan 
eylemlerde gazetecilere yönelik sistematik polis şiddetinin arttığını söyledi.67  

Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) Malatya İl Başkanı, yardımcılarıyla birlikte Malatya 
Gazeteciler Cemiyeti’ne yaptığı ziyaret sırasında, “Özellikle Anadolu’da, Doğu’da görev yapan 
arkadaşlarımızın çok ciddi baskılara maruz kaldıklarının bilinci içerisindeyiz” dedi.68 

6 Haziran 2014 
Adana Barosu Başkanı Av. Mengücek Gazi Çıtırık Baro Tesisleri'nde düzenlenen kahvaltılı 

toplantıda gazetecilerle bir araya geldi ve 12 yıldır iktidarda olan AK Parti döneminde temel hak 
ve özgürlüklerin gerilediğini söyledi.69 

12 Haziran 2014 
Gazeteciler Cemiyeti’nin AB Sivil Düşün kapsamında yürüttüğü “Özgürlük için Basın” 

projesinin ilk raporu yayımlandı. “Hükümetin kararlarına katılmamak, bunları çeşitli biçimlerde 
ifade etmek de demokratik bir haktır” denilen raporda, siyasal iktidarların şeffaf ve hesap 

                                                
 
 
 
61 http://www.cihan.com.tr/news/TGC-Gazetecilere-yonelik-sistematik-polis-siddetini-kiniyoruz_8611-CHMTQ0ODYxMS8x 
62 http://www.cihan.com.tr/news/Erdogan-in-CNN-muhabiri-icin-soyledigi-sozlere-ABD-nin-tepkisi-Sacma_7427-CHMTQ0NzQyNy80 
63 http://pop10haber.com/haber/dunya/marie_harf_erdogan_in_sozleri_gulunc_ve_sacma__21459.aspx 
64 http://www.hurriyet.com.tr/dunya/26545046.asp 
65 http://www.zaman.com.tr/gundem_tgcden-gazetecilere-polis-siddetine-kinama_2222418.html 
66 http://birgun.net/haber/kiskirtici-usluptan-vazgec-15299.html 
67 http://www.evrensel.net/haber/85719/siddet-uygulayan-polis-arastirilsin.html#.U7fPx_l_vUU 
68 http://www.malatyasonsoz.com.tr/malatya/doguda-gazeteciler-baskiya-ugruyor-h31445.html 
69 http://www.adanahabergazetesi.com.tr/ak-parti-iktidarinda-ozgurlukler-geriledi.html 



    
 

 

-16- 
 
 
 
 

verilebilir yönetim sorumluluklarına ve her türlü eleştiriye açık olmalarının gerektiğine dikkat 
çekildi.70 

17 Haziran 2014 
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yönetim Kurulu bir açıklama yaparak, Musul olaylarına 

ilişkin getirilen yayın yasağını kamuoyunun bilgilenme hakkına konulan yeni bir sansür biçimi 
olarak değerlendirdi.71 

18 Haziran 2014 
AİHM, Evrensel gazetesinin açtığı davada, ‘’Türkiye’nin, Avrupa İnsan Hakları 

Sözleşmesi’nin adil yargılanma hakkıyla ilgili 6. ve ifade özgürlüğü ile ilgili 10. maddesini ihlal 
ettiğine’’ hükmetti.72 

Çukurova Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye’nin Musul Başkonsolosluğu’na yapılan IŞİD 
baskınında rehin alınan Türk vatandaşlarıyla ilgili haberlere yayın yasağı getirilmesini kınadı ve 
haber alma özgürlüğü açısından böyle bir uygulamanın kabul edilemez olduğunu açıkladı.73 

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, günlük gazetesi Bizim Gazete adına IŞİD terör örgütünün 
baskınlarına getirilen yayın yasağına itiraz etti. Ankara 9. Ağır Ceza Mahkemesi’nin 16 Haziran 
tarihli yayın yasağı kararına karşı açılan davanın dilekçesinde, kararın bu haliyle basın 
özgürlüğüne müdahale ve sansür niteliği taşıdığına dikkat çekildi.74  

MHP Genel Başkan Yardımcısı Semih Yalçın, IŞİD baskınıyla alakalı yayın yasağına ilişkin 
yaptığı açıklamada, “Başbakan Erdoğan, Musul'da olup bitenlerle ilgili haber yasağı 
konulacağının işaretlerini vermiş ardından da mahkeme ve RTÜK kararları birbirini takip 
etmiştir’’ iddiasında bulundu.75 

19 Haziran 2014 
Uluslararası Sınır Tanımayan Gazeteciler örgütü, IŞİD örgütünün Türkiye'nin Musul 

Başkonsolosluğu personelini kaçırmasıyla ilgili olarak Türkiye'deki haberlere getirilen yayın 
yasağını kınadı.76 

Zaman gazetesinin düzenlediği “+1T Tasarım Günleri”ne konuk olan gazeteci Cüneyt 
Özdemir, teknolojinin hiçbir zaman gazeteciliği öldüremeyeceğini, ama gazeteciliğin önündeki 
asıl problemin, basın özgürlüğünün kısıtlanması olduğunu söyledi.77 

23 Haziran 2014 
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yönetim Kurulu, Fırat Üniversitesi'nde 2014 Bahar 

Şenlikleri'ni izleyen 10 gazetecinin çalışmasını engellemek isteyen özel güvenlikçilerin saldırısını 
kınayan bir açıklama yaptı.78 

                                                
 
 
 
70 http://www.stgm.org.tr/tr/icerik/detay/ozgurluk-icin-basin-projesi-ifade-ve-basin-ozgurlugu-ihlalleri-raporunu-yayinlandi 
71 http://www.gazeteciler.com/gundem/tgcden-isid-yasagina-kinama-77822h.html 
72 http://www.milliyet.com.tr/aihm-den-ifade-ozgurlugu-cezasi-gundem-1898784/ 
73 http://www.gunaydingazetesi.com.tr/guncel/haber-alma-ozgurlugu-kisitlanamaz-h27506.html 
74http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/84377/TGC_ISiD_baskinlarina_getirilen_yayin_yasagina_dava_acti.html 
75 http://www.ortadogugazetesi.net/haber.php?id=35972 
76 http://www.asalmedya.com/rsfden-yayin-yasagina-kinama-1903h.htm 
77 http://www.zaman.com.tr/gundem_gazeteciligin-onundeki-asil-problem-basin-ozgurlugunun-kisitlanmasi_2225373.html 
78 http://www.dha.com.tr/tgcden-gazetecilere-saldiriya-kinama_702937.html 



    
 

 

-17- 
 
 
 
 

Cezaevinde bulunan gazetecilere yönelik açıklama yapan Özgür Gazeteciler Cemiyeti 
(ÖGC), 24 Haziran günü Siirt Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülecek olan DİHA Muhabiri 
Abdullah Çetin'in ‘gazetecilik faaliyetlerinden dolayı 2,5 yıldır tutuklu' olduğunu belirtti ve 
Çetin’in duruşması için duyarlılık çağrısı yaptı.79  

24 Haziran 2014 
Hürriyet gazetesi yazarı Sedat Ergin, ‘’Musul haberlerine sansür kabul edilemez’’ başlıklı 

yazısında, basın özgürlüğüne mahkemeler üzerinden getirilmekte olan sınırlamaların vahim 
ölçülerde yaygınlaşarak sistematik bir karakter kazanmakta olduğunu belirtti.80 

İstanbul Yerel Gazeteciler Derneği (İYGAD) Yönetimi, Silivri'deki yerel basın 
mensuplarına yapılan saldırıyı kınadı.81 

26 Haziran 2014 
CHP Genel Başkan Yardımcısı Sezgin Tanrıkulu, Türkiye'nin Musul Başkonsolosluğuna 

yapılan baskınla ilgili yayın yasağı kararının kaldırılması için Ankara 9. Ağır ceza Mahkemesine 
başvurdu.82 

HDP, Grup Başkanvekili Pervin Buldan, Kürt basın emekçilerinin öldürülmesinin 
araştırılması için Meclis Başkanlığı’na Meclis Araştırma Önergesi verdi. Buldan önergenin 
gerekçesinde, Kürt basın tarihine hatırlatmada bulunarak, Kürtçe gazetelerin sürekli baskılara 
maruz kaldığını kaydetti.83 

Güneydoğu Gazeteciler Cemiyeti, Basın Konseyi Başkanı Pınar Türenç başkanlığında 
Diyarbakır’da bir araya geldi. Gazetecilerin karşılaştıkları baskılar ve zorluklarla ilgili konuşan 
Türenç: “Siyasi anlayış özgür gazeteciliği yok ediyor, ama basın özgürlüğünü kimse 
engelleyemez” dedi.84 

28 Haziran 2014 
Maliye Bakanlığının Taraf gazetesine başlattığı vergi incelemelerine Brüksel’den tepki 

geldi. AB Komiseri Füle, "bu ayrımcı uygulamanın, basın özgürlüğüne soğuk duş etkisi yaptığını" 
söyledi.85 

30 Haziran 2014 
Gazeteciler Cemiyeti Özgürlük için Basın (ÖiB) projesi Nisan ayı raporu yayımlandı. Nisan 

ayının ifade ve basın özgürlüğünün kullanımı açısından umut verici gelişmelere tanıklık etmediği 
vurgulanan raporda, “Hükümete karşı eleştirel tutum sergileyen medya ve kamuoyuna karşı 
devletin organları (yargı, polis), kaba ve hoyrat tepkilerini sürdürdü.” denildi. Raporda sosyal 
medyaya erişim engellemelerinin vatandaşların ifade ve bilgi edinme hakkının sansürü olarak 

                                                
 
 
 
79 http://www.diclehaber.com/tr/news/content/view/407659?from=3392673384 
80 http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/sedat-ergin_308/musul-haberlerine-sansur-kabul-edilemez_26669920 
81 http://www.silivriliyiz.com/silivri_detay.asp?silivriID=10624#.U7kyJPl_vUU 
82 http://www.aa.com.tr/tr/haberler/350184--chp-quot-yayin-yasagi-quot-icin-mahkemeye-basvurdu 
83 http://www.ozgur-

gundem.com/?haberID=111644&haberBaslik=Gazeteci%20cinayetleri%20ara%C5%9Ft%C4%B1r%C4%B1ls%C4%B1n&action=haber_detay&
module=nuce 

84 http://www.ilkhaber-gazetesi.com/haber/14121/turenc-basin-ozgurlugunu-kimse-engelleyemez.html 
85 http://www.taraf.com.tr/haber-brukselden-taraf-tepkisi-157870/ 



    
 

 

-18- 
 
 
 
 

nitelendi ve bu sansürün ancak uluslararası baskı ve Anayasa Mahkemesi gibi yüksek yargının 
özgürlüklerden yana tavır almasıyla mümkün olabildiği kaydedildi.86 

RTÜK Cezaları 
2 Haziran 2014  
Samanyolu Haber'e 7 Mart 2014 tarihli “Ana Haber”, “Haber” ve “Sıcak Gündem” 

programlarında, Başbakan Tayyip Erdoğan ile iş adamı Erdoğan Demirören arasında geçtiği iddia 
edilen ses kayıtlarının yayımlanmasından dolayı para cezası kesildi.87 

Bugün TV'ye, “Güne Bakış” programında Gültekin Avcı'nın Suriye ile ilgili ses kayıtlarına 
ilişkin yorumlarından dolayı para cezası kesildi.88 

Ulusal Kanal'a, “Matruşka” haber programında Suriye ses kayıtlarıyla ilgili yorum ve 
eleştirilere yer verilmesinden dolayı para cezası uygulandı.89 

Show TV'ye, “Pazar Sürprizi” programında Özge Ulusoy'a ait tasarımların yayımlanmasının 
gizli reklam olduğu gerekçesiyle para cezası kararlaştırıldı.90 

3 Haziran 2014 
 17 Aralık soruşturmasında etken isim olan İranlı işadamı Reza Zerrab'ın eski Avrupa Birliği 

Bakanı Egemen Bağış'a rüşvet verdiği iddia edilen görüntüleri yayınladığı “Ana Haber” ve 
“Haber” bültenlerinden dolayı Samanyolu Haber Televizyonuna para cezası verildi.91 

Başbakan Tayyip Erdoğan ile eski Adalet Bakanı Sadullah Ergin arasında geçtiği iddia 
edilen ses kayıtlarının yer aldığı “Merhaba Yenigün” programından dolayı Samanyolu Haber'e 
para cezası kesildi.92 

Samanyolu Haber, Reza Zerrab'ın Egemen Bağış'a rüşvet verdiği iddia edilen görüntüyü 
yayımlayan “Öğleye Doğru” programından dolayı uyarıldı ve para cezasına çarptırıldı.93 

Halk TV'ye, Twitter'ın kapatılmasına ilişkin yaptığı “Gündem Özel” yayınına telefonla 
katılan Emrah Serbes'in yorumlarından dolayı idari para cezası verildi.94 

Samanyolu Haber'e, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile işadamı Metin Kalkavan arasında 
geçtiği iddia edilen ses kayıtlarının yayımlandığı “Günün Haberi”, “Haber”, “Merhaba Yenigün” 
ve “Haber Ekranı” programlarından dolayı para cezası verildi.95 

Ulusal Kanal'a, “Suriye savaş tapeleri”nin yayımlandığı “Ana Haber” bülteninde yayın 
yasağına uyulmadığı gerekçesiyle para cezası uygulandı.96 

                                                
 
 
 
86 http://cihan.com.tr/news/Gazeteciler-Cemiyeti-OiB-raporu-Hosgorusuzluk-ozgurlukleri-tehdit-ediyor_1082-CHMTQ5MTA4Mi8x 
87 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-haberin-5-programina-ceza-yagdi-7687h.htm 
88 http://www.medyatekzip.com/gultekin-avci-konustu-rtuk-ceza-kesti-7686h.htm 
89 http://www.medyatekzip.com/rtuk-matruskaya-ceza-kesti-7684h.htm 
90 http://www.medyatekzip.com/ozge-ulusoyun-tasarimlarina-rtuk-engeli-7685h.htm 
91 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-habere-zerrab-faturasi-7693h.htm 
92 http://www.medyatekzip.com/rtuk-o-tapelere-ceza-yagdirdi-7695h.htm 
93 http://www.medyatekzip.com/zerrab-bagis-goruntulerine-ceza-yagdi-7696h.htm 
94 http://www.medyatekzip.com/emrah-serbesin-o-sozlerine-ceza-yagdi-7699h.htm 
95 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-haberin-gemi-ihalesine-agir-fatura-7697h.htm 
96 http://www.medyatekzip.com/suriye-ses-kayitlari-ulusal-kanala-ceza-getirdi-7698h.htm 



    
 

 

-19- 
 
 
 
 

Ulusal Kanal'a, “Ankara Kulisi” programındaki Berkin Elvan yorumlarından dolayı para 
cezası verildi.97 

Ulusal Kanal'a, “Suriye savaş tapeleri”nin yayımlandığı “Ana Haber” bülteninde yayın 
yasağına uyulmadığı gerekçesiyle para cezası uygulandı.98 

Artı1 TV, eski Başbakanlık Müsteşarı Efkan Ala ile İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu 
arasında geçtiği iddia edilen ses kaydının yayımlandığı “1 de Medya” programından dolayı 
uyarıldı.99 

4 Haziran 2014 
Kanal D'ye, Seda Sayan'ın sunduğu “Kaynana Gelin Seda'ya Gelin” programının Türk 

toplumunun genel aile yapısını zedelediği gerekçesiyle para cezası kesildi.100 
CNN Türk'e, yazar Pınar Kür'ün katıldığı “Aykırı Sorular” programından dolayı para cezası 

kesildi.101 
5 Haziran 2014 
Bugün TV'ye, "AVM tuvaletinde buluşmuşlar" adlı eski Ekonomi Bakan Zafer Çağlayan ile 

Reza Zerrab hakkındaki iddiaların yer aldığı haberinden dolayı para cezası verildi.102 
Bugün TV'de “Bağış'a Bayram Harçlığı” alt yazısı eşliğinde yayımlanan haberden dolayı, 

kanalın 11 programına para cezası kesildi.103 
6 Haziran 2014 
STV ve Samanyolu Haber'e, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın danışmanı İbrahim Kalın 

ile bir işadamı arasında geçtiği iddia edilen ses kaydına ilişkin haberin yayımlandığı “Ana Haber” 
bültenlerinden dolayı para cezası verildi.104 

Samanyolu Haber'e, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile Osman Ketenci arasında geçtiği 
iddia edilen ses kayıtlarının okunduğu habere yer verilen “Merhaba Yenigün” programından 
dolayı para cezası kesildi.105 

Samanyolu Haber'in “Rüşvet mi Bağış mı?” alt yazılı haberinden dolayı 5 programına para 
cezası verildi.106 

Artı 1 TV, 18 Mart 2014 tarihli “Canlı Gaste” programındaki ses kayıtları haberinden dolayı 
uyarıldı.107 

STV, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın danışmanı Mustafa Varank ile AK Partili bir yetkili 
olduğu iddia edilen kişiye ilişkin haberinden dolayı uyarıldı ve para cezasına çarptırıldı.108 

                                                
 
 
 
97 http://www.medyatekzip.com/rtukten-ulusal-kanala-agir-fatura-7692h.htm 
98 http://www.medyatekzip.com/suriye-ses-kayitlari-ulusal-kanala-ceza-getirdi-7698h.htm 
99 http://www.medyatekzip.com/1e-berkin-elvan-uyarisi-7694h.htm 
100 http://www.medyatekzip.com/rtuk-seda-sayani-affetmedi-7705h.htm 
101 http://www.medyatekzip.com/pinar-kur-rtuku-kizdirdi-7706h.htm 
102 http://www.medyatekzip.com/rtukten-bugun-tvye-agir-fatura-7714h.htm 
103 http://www.medyatekzip.com/bugun-tvnin-11-programina-para-cezasi-7715h.htm 
104 http://www.medyatekzip.com/rtukten-ibrahim-kalin-tapesine-ceza-7721h.htm 
105 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-haber-cezaya-doymadi-7722h.htm 
106 http://www.medyatekzip.com/zerrab-haberini-rtuk-affetmedi-7725h.htm 
107 http://www.medyatekzip.com/arti-1e-rtukten-uyari-7724h.htm 
108 http://www.medyatekzip.com/s-habere-varank-uyarisi-7727h.htm 



    
 

 

-20- 
 
 
 
 

Samanyolu Haber, 7 Mart 2014 tarihli “Gün Ortası” isimli haber programında yayımlanan 
“Gayet Doğal Mı?” alt yazılı haberindeki efektlerden dolayı uyarıldı.109 

Meltem TV'ye, 18 Mart 2014 tarihli reklam kuşağında “Kibarlı ve Kibarlı 
Panax” ürünlerinin yer aldığı reklamın ve “Yanıltıcı olmamak ve tüketicinin çıkarlarına zarar 
vermemek” hükmünün ihlali gerekçesiyle idari para cezası uygulanılmasına karar verildi.110 

19 Haziran 2014 
Ulusal Kanal'a, “İnanılmaz Kaza” başlıklı haberin yayımlandığı 13 Nisan 2014 tarihli “19 

Ana Haber” bülteninden dolayı idari para cezası kesildi.111 
Kanal D'ye, 9 Nisan 2014 tarihli “İrfan Değirmenci İle Günaydın” isimli haber bülteninde 

yayımlanan cinayet, kaza, yaralama haberlerinin insan onurunu zedeleyecek düzeyde olduğu 
gerekçesiyle para cezası verildi.112 

TGRT Haber'e, “Mola Zamanı”nda gizli ticari reklam yapıldığı gerekçesiyle para cezası 
kesildi.113 

Show TV'ye, Kars'ta tecavüz edilerek öldürülen 9 yaşındaki Mert isimli çocuğun katil zanlısı 
Aykut Balk'ın cinayeti nasıl işlediğini anlattığı haberine yer verilen “Ece Üner ile Show Ana 
Haber” bülteninden dolayı para cezası verildi.114 

Fox TV, “Not Defteri” dizisinden dolayı hem uyarıldı, hem de para cezasına çarptırıldı.115 
Kanaltürk Radyo, “Murat Erdin İle Burası Türkiye” programında gazete okumalarında 

kullanılan ifadelerin yorum sınırını aştığı gerekçesiyle uyarıldı.116 
20 Haziran 2014 
Ulusal Kanal'a, Balyoz davası ve Ergenekon Davası'nda hüküm giyen ve bu süreçte hayatını 

kaybeden siyasi-akademik ve askeri şahsiyetlerin ölümlerine ilişkin haberlere yer verdiği Ana 
Haber Bülteni'nden dolayı idari para cezası kesildi.117 

Meltem TV, “Gönül Pınarı” programında hacı adaylarına yönelik tur firmalarının tanıtımını 
yaptığı gerekçesiyle ceza aldı.118 

CNN Türk'e, Murat Boz ve Gülşen klibinin yayımlandığı Ana Haber Bülteni'nde gizli ticari 
reklam yapıldığı gerekçesiyle para cezası kesildi.119 

Beyaz TV'ye, “Beyaz Futbol” ve “Derin Futbol” programındaki argo ifadelere ALO RTÜK 
hattına gelen tepkiler üzerine idari para cezası verildi.120 

                                                
 
 
 
109 http://www.medyatekzip.com/s-haber-bu-kez-efekt-uyarisi-aldi-7730h.htm 
110 http://www.medyatekzip.com/meltem-tvnin-o-reklamina-ceza-yagdi-7723h.htm 
111 http://www.medyatekzip.com/kaldirimda-oynayan-4-cocuga-carpan-otomobil-cezalandirildi-7771h.htm 
112 http://www.medyatekzip.com/irfan-degirmenci-ile-gunaydin-rtuk-kiskacinda-7770h.htm 
113 http://www.medyatekzip.com/mola-zamani-unlu-mekanlari-dolasti-rtuk-ceza-yazdi-7766h.htm 
114 http://www.medyatekzip.com/mertin-katil-zanlisinin-ifadeleri-rtuku-kizdirdi-7769h.htm 
115 http://www.medyatekzip.com/rtuk-not-defterini-uyardi-7773h.htm 
116 http://www.medyatekzip.com/rtukten-murat-erdinin-yorumlarina-uyari-7772h.htm 
117 http://www.medyatekzip.com/kumpas-sehitlerine-rtuk-faturasi-7776h.htm 
118 http://www.medyatekzip.com/hac-turlarindan-meltem-tvye-agir-fatura-7780h.htm 
119 http://www.medyatekzip.com/cnn-turkun-gizli-reklami-rtukten-kacmadi-7778h.htm 
120 http://www.medyatekzip.com/beyaz-futbol-ve-derin-futbola-sikayet-yagdi-7777h.htm 



    
 

 

-21- 
 
 
 
 

Beyaz TV'de Senem Kuyucuoğlu'nun konuk olarak katıldığı “Söylemezsem Olmaz” 
programına para cezası kesildi.121 

360 TV, Arda Turan'ın “Four Four Two” dergisiyle yaptığı röportajda derginin adına atıfta 
bulunulduğu gerekçesiyle uyarıldı.122 

21 Haziran 2014 
Samanyolu Haber'e, Başbakan Erdoğan'ın Özel Kalem Müdürü Hasan Doğan ile Milletvekili 

Nurettin Canikli arasında geçtiği iddia edilen ses kayıtlarına ilişkin haberlerinden dolayı para 
cezası kesti.123 

23 Haziran 2014 
Samanyolu Haber'in, “Ala Türkiye'yi Kabile Devleti mi Sanıyor” alt yazılı haberinin 

yayımlandığı üç programına para cezası kesildi.124 
Samanyolu Haber'e, 10 Mart 2014 tarihli ”Gün Ortası” ile 11 Mart 

2014 tarihli ”Güncel” programlarında ”Manşetleri Başbakan mı atıyor?” alt yazısıyla yayımladığı 
haberlerinde, “Yayın hizmetleri (…) hukukun üstünlüğü, adalet ve tarafsızlık esasına aykırı 
olamaz.” hükmünün ihlal edildiği gerekçesiyle idari para cezası uygulanmasına karar verildi.125 

Samanyolu Haber'e, “Gemicikler İşte Böyle Alınıyormuş!” alt yazılı haberin yayımlandığı 
“Merhaba Yenigün” programından dolayı para cezası kesildi.126 

Samanyolu Haber'e, “Rektörleri de Erdoğan Atıyor İddiası” alt yazılı haberin yayımlandığı 
“Ana Haber Bülteni”nden dolayı para cezası verildi.127 

360 TV'ye, 3 Mayıs 2014 tarihli “Spor Keyfi” programında Arda Turan'ın “Four Four Two” 
dergisiyle yaptığı röportaj yayınında, “Gizli ticari iletişime izin verilemez.” hükmünün ihlal 
edildiği gerekçesiyle idari para cezası uygulanılmasına karar verildi.128 

Kanaltürk'e, Beşiktaşlı futbolcu Gökhan Töre'nin yaralandığı haberinden dolayı para cezası 
kesildi.129 

Dizimax Drama kanalına, “Doc Martin” filminin yayınındaki sigara görüntülerinden dolayı 
para cezası verildi.130 

24 Haziran 2014 
Samanyolu Haber'e, 30-31 Mart 2014 tarihlerinde yayımlanan “Seçim 2014” programından 

dolayı para cezası kesildi.131 
Samanyolu Haber'e, “Savcılık Başbakan'a inceleme başlattı mı?” haberinden dolayı para 

cezası verildi.132 
                                                
 
 
 
121 http://www.medyatekzip.com/senem-kuyucuoglunun-itiraflari-beyaz-tvyi-yakti-7782h.htm 
122 http://www.medyatekzip.com/rtuk-four-four-two-reklamina-kizdi-7781h.htm 
123 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-haberin-8-programina-canikli-faturasi-7790h.htm 
124 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-haberin-efkan-ala-haberine-agir-fatura-7797h.htm 
125 http://www.medyatekzip.com/mansetleri-basbakan-mi-atiyor-rtuke-takildi-7798h.htm 
126 http://www.medyatekzip.com/gemicik-haberi-rtuku-kizdirdi-7799h.htm 
127 http://www.medyatekzip.com/rektor-atamalarini-basbakan-erdogan-mi-yapiyor-7801h.htm 
128 http://www.medyatekzip.com/arda-turan-360-tvye-ceza-yagdirdi-7794h.htm 
129 http://www.medyatekzip.com/kanalturke-gokhan-tore-cezasi-7795h.htm 
130 http://www.medyatekzip.com/doc-martinin-sigarasi-dizimaxi-yakti-7796h.htm 
131 http://www.medyatekzip.com/samanyolu-habere-secim-2014-cezasi-7802h.htm 



    
 

 

-22- 
 
 
 
 

Diğer Gelişmeler 
2 Haziran 2014 
Basın Konseyi ve Gazetecilere Özgürlük Platformu (GÖP) Dönem Başkanı Pınar Türenç,  

dönem başkanlığını Basın Enstitüsü Derneği Başkanı Kadri Gürsel'e devretti.133 
5 Haziran 2014 
Türkiye Yayıncılar Birliği, 2013-2014 Yayınlama Özgürlüğü Raporu’nu açıkladı.19 sayfalık 

raporda, son bir yıldaki kitaplarla ilgili davalar, soruşturmalar, toplatma kararları, yazarlara açılan 
davalar, karikatürlere açılan davalar, yayınlara sansür, toplatma, yasaklama ve soruşturmalar, 
kitapların suç delili sayılması, basına yönelik baskılar, internette yayınlama üzerindeki baskılar, 
yasa değişiklikleri ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) kararları yer alıyor.134 

IŞİD'in Türkiye’nin Musul Başkonsolosluğu'ndaki Türk vatandaşlarını alıkoymasıyla ilgili 
getirilen yayın yasağına ilişkin kararın Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) ile 
ilişkilendirilmesi üzerine RTÜK’ten, kararın ‘’Ankara 9. Ağır Ceza Mahkemesi’’ tarafından 
verildiğini belirten bir açıklama yapıldı.135  

24 Haziran 2014 
Diyarbakır'da köy imamı 41 yaşındaki A.O, evinin altında bulunan Kuran kursuna gelen 2 

kız öğrenciye cinsel istismarda bulunduğu iddiasıyla yargılandığı davada 23 yıl 5 ay hapis 
cezasına çarptırıldı. Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi kurulunca düzenlenen raporlarda mağdurların 
ruh ve beden sağlığı bozulmadığı kaydedildi.136  

Olumlu Gelişmeler 
2 Haziran 2014 
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı, toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde önceden izin alınmasına 

gerek olmadığını, bu yüzden “izinsiz gösteriye katılma” suçu olamayacağına karar verdi.137 
4 Haziran 2014 
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanı  Gülten Kışanak, Özgür Gazeteciler Cemiyeti 

Başkanı Serdar Altan ve beraberindekileri kabulünde, “Basın özgürlüğü, düşünce özgürlüğü 
özgürlüklerin kaynağıdır” dedi.138 

19 Haziran 2014 
Kalkınma Bakanlığı tarafından Sosyal Destek Program (SODES) kapsamında desteklenen 

ve Batman Gazeteciler ve Yayıncılar Cemiyeti tarafından hayata geçirilen “Gazeteciler 

                                                                                                                                                          
 
 
 
132 http://www.medyatekzip.com/savcilik-basbakana-inceleme-baslatti-mi-7803h.htm 
133 http://www.sondakika.com/haber/haber-basin-konseyi-gop-donem-baskanligi-ni-devretti-6110000/ 
134 http://www.bianet.org/bianet/insan-haklari/156208-tyb-sansur-ve-otosansur-devam-ediyor 
135 http://www.postmedya.com/rtukten-sansur-aciklamasi-haberi-99291/ 
136 http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/86473/Cinsel_istismar_davasinda_imama_23_yil_hapis.html 
137 http://www.milliyet.com.tr/-demokratik-bir-haktir--gundem-1891184/ 
138 http://www.haberler.com/kisanak-basin-ozgurlugu-ozgurluklerin-kaynagidir-6118204-haberi/ 



    
 

 

-23- 
 
 
 
 

yetişiyor, Batman gelişiyor” projesi kapsamında fotoğrafçılık eğitimi alan gazeteciler Tüpraş 
Tesislerinde düzenlenen törende sertifikalarını aldı.139  

20 Haziran 2014 
6 Haziran'da TİB tarafından erişime engellenen incicaps.com, inci yazarlarının itirazları 

sonucu tekrar erişime açıldı.140 
21 Haziran 2014 
Turgutlu Cumhuriyet Savcılığı, ‘’KCK faaliyetleri’’ni “düşünce ve ifade özgürlüğü” 

kapsamında değerlendirerek, “Kovuşturmaya yer olmadığı” yönünde karar verdi.141 
24 Haziran 2014 
Gazeteciler Konfederasyonu, Birinci Başkanlar Kurulu toplantısı Siirt'te yapıldı. Toplantının 

ardından açıklanan sonuç bildirgesinde, çözüm sürecinde basın mensuplarının "barış dili" 
kullanmasının önemine dikkat çekildi.142 

25 Haziran 2014 
İsmet Berkan, T24’ten Hazal Özvarış’la konuşurken, Kabataş olayları ile ilgili olarak 

olayların görüntülerini izlediğini sosyal medyadan paylaşması, “Benim hıyarlığım (hatam); 
atmamalıydım o tweetleri. Hata yaptığımın farkına vardım. Teyit etmeden (doğrulamadan) böyle 
bir şey dememeliydim” dedi. Gezi olayları sırasında Kabataş'ta türbanlı bir kadının 80-100 kişilik 
bir grubun saldırısına uğradığı iddiasını Abdülkadir Selvi yazmış, İsmet Berkan da Radikal 
gazetesinde görüntüleri izlediğini yazmıştı. 143 

26 Haziran 2014 
Anayasa Mahkemesi, Abdullah Öcalan’ın hapiste yazdığı, “Kürdistan Devrim Manifestosu” 

adlı kitaba basım aşamasındayken verilen el koyma ve yakma kararını “hak ihlali” saydı. AYM 
uygulama için, “Düşünceyi ifade ve yayma özgürlüğü ihlal edildi” hükmünü verdi.144 

Batman Gazeteciler Cemiyeti tarafından başlatılan “Gazeteciler Yetişiyor, Batman 
Gelişiyor” projesi kapsamında altı ay süren fotoğrafçılık kursunu tamamlayan 11 başarılı kursiyer, 
eğitimin son ayağını İzmir gezisi ile tamamladı.145 

27 Haziran 2014 
LGBT Dayanışma Derneği tarafından bedenleri parçalanan, bıçaklanan ve katledilen 

translara dikkat çekmek amacıyla 'Sen Yoksan Çok Eksiğiz' sloganıyla “But Trans Güzellik 
Yarışması “ düzenlendi.146 

30 Haziran 2014 

                                                
 
 
 
139 http://www.haberler.com/gazeteciler-yetisiyor-batman-gelisiyor-projesi-6170027-haberi/ 
140 http://www.sosyalmedyahaber.co/2014/06/tib-inci-capse-uyguladg-engelleme.html 
141 http://www.evrensel.net/haber/86728/ornek-karar-kck-faaliyetleri-ifade-ozgurlugudur.html#.U7hNKfl_vUU 
142 http://www.iha.com.tr/haber-basininin-temsilcileri-siirtten-seslendi-e28098baris-dilini-kullanalim-gundem-365998/ 
143 http://www.cnnturk.com/haber/turkiye/ismet-berkandan-kabatas-aciklamasi-benim-hiyarligim 
144 http://www.taraf.com.tr/haber-aym-ocalanin-kitabina-el-konmasi-hak-ihlalidir-157715/ 
145 http://www.medyaege.com/haber-9792-batmanli_gazeteci_adaylari_izmir%E2%80%99de.html 
146 http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/26674591.asp 



    
 

 

-24- 
 
 
 
 

Dünya Sağlık Örgütü’nün düzenlediği ve Gazeteciler Cemiyeti’nin destek verdiği Güvenli 
Trafik Projesi kapsamında Güvenli Trafik Projesi Haber Atölyesi düzenlendi ve seminerin Ankara 
ayağına çeşitli gazete ve televizyonlardaki muhabirler katıldı.147 

DEĞERLENDİRME 
Haziran ayında düşünce ve ifade özgürlüklerinin kullanımı konusunda sıkıntılar devam etti. 

Ulusal ve uluslararası gazetecilik örgütlerinin bu konuda hükümete ilettikleri uyarılar dikkat çekti. 
Örgütler, basına dönük “sistematik” baskılardan şikâyet etti. Hükümet ise eleştirileri “dış 
mihrakların oyunu” olarak görmekteki ısrarını sürdürdü.   

Türkiye’deki medya dünyasının sınırlı bir bölümü eleştirel gözle, olan biteni aktarmaya, 
yorumlamaya çalışmakta. Daha büyük bir bölümü ise hükümete destek vermekte. Bu tabloda 
birincilerin ekonomik, siyasal ve yasal sorunları bulunurken, ikinci kesim bizzat hükümet 
yetkililerinin verdiği bilgilere göre kamu kaynaklarından cömertçe yararlanıyor.  

Haziran ayında da hükümet politikalarının iki büyük destekçisi var: Radyo Televizyon Üst 
Kurulu ve Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı. Birincisi radyo televizyon yayınlarının ikincisi 
sosyal medyanın denetiminde etkili. Geçmiş aylardaki tablonun bu görüntüsüne Haziran ayında 
TMSF de eklendi, Ciner Grubu’nun sahibi olduğu Show TV’ye hukuksuz bir şekilde el koydu. 
Mahkeme de bu hukuksuzluğu tespit etti. Hükümet, kayıtsız koşulsuz desteklediği medya 
gruplarına çıkar sağlamakta herhangi bir sınır tanımadığını uyguladığı politikalarla 
kanıtlamaktadır.  

 
 

 

                                                
 
 
 
147 http://www.hurriyet.com.tr/ankara/26689003.asp 


